X. A Szerencsekerék
I-Ching megfelelője: Az Üst.
Héber megfelelője: Jod.
Jelentése: Kéz.
Összefüggésekből álló Univerzum. Karma kerék. Sors kerék.
Számszára.
Fortuna Major.
Karmikus elrendeltség felismerése.
Az Isteni Lét szikrája minden létezőben.
A Sors Istennője.
Az Egyes, ami legelső a számok rendjében, és mint ilyen, az uralkodót, a hatalmat, az Istenembert, a Mikrokozmoszt jelenti. A Mikrokozmosz egy felsőbb fokon a korlátlan hatalom, abszolút uralom mindenek felett, egy magasabb síkon.
A terjedést is jelképezi a tízes, az érvényesülést, a szerencse kerekének forgandóságát.
Ebben a helyzetben az emberi akarat hatalma egyetlen eszközként jelenik meg, amellyel a sors irányítható.
A tisztán szellemi és értelmi szint felé való folyamatos és lelkes törekvéssel a lélek megszabadítja magát a sors (karma) hatalmától, és üdvösségre jut.
Felül múlja a természetes rendet, és belép az Isteni rendbe.
Ez a Szentség állapota.
Ha ellenkezőleg, a lélek az érzékelhető dolgokhoz ragaszkodik, és megengedi magának, hogy szenvedély és vágy által a megtévesztő létezés felé sodródjon, úgy elkapja a Sors örökké forgó kereke, és ki lesz szolgáltatva a Természet rendjének, mely maga az átváltozás.
Az ember egyetlen igaz kötelessége és boldogsága a folyamatos felfelé törekvés lehet, melynek révén megtisztulva szenvedélytől, vágytól, közeledhet az Egyhez, és távolodhat a sokféleségtől.
Az Egyessel indulva elérkeztünk az Ötös számig, mely Krisztus száma. Ennél a számnál tudatosulnia kell bennünk a Krisztusi erőnek.
A Hatos számmal emelkedés az evolúcióban, míg eléri a beavatás számát, a Kilencest, ahol minden lehetőség adott a kilépésre.
A Tízes szám jelenti a teremtés befejezését, beteljesedését.
A kör, (vagy nulla) jelenti a világmindenséget, a határtalan teret, a korlátlan időt a végtelenben. Ez Isten anyagi aspektusa, ez az abszolút semmi, amely azonban képes mindent világra hozni, és mindent visszavenni és elnyelni.
Az Upanisádok azt tanítják, hogy Brachman, a teremtő Istenség álmából felébred, és ez az ébredés megfelel annak, hogy a kilégzés megkezdődik. Belsejéből kirepülnek a csillagok, napok, állatok és a lelkek. Ez a kilégzés 432 milliárd év (9). Ezt a belégzés követi, ez ismét 432 milliárd év.
„Ez az örök körfogás.” - írja Hamvas Béla a Tabula Smaragdina, című művében.
A Sorskerék kártyáján egy kereket látunk, ami egy rendkívül ingatag, dinnyeszelet formájú bárka, amely a Níluson úszik. A kerék két oldalán egy-egy állat, az egyik lefelé, a másik felfelé igyekszik.
A felfelé igyekvő a szerencsét, a lefelé igyekvő, vagy csúszó a szerencsétlenséget szimbolizálja.
A kerék fölött a szfinx szárnyakkal, és szablyával a kezében, amivel azon őrködik, hogy a gonosz ne tudjon felfelé menni.
A dinnyeszelet labilitást, bizonytalanságot, a könnyű kibillenést szimbolizálja.
A dinnyeszeletből a hatalom és a bölcsesség két kígyója látszik, amint felfelé igyekeznek. Az oszlop a két kígyóval a három alapvető erőt szimbolizálja: pozitív, semleges, negatív, illetve férfias, androgün, nőies.
Keréken a kereszt éppúgy, mint az X alakban lévő küllők, egyértelmű visszautalás a nyolcas Igazság kártyára (4+4 szintézisére) éppúgy, mint a szfinx, aki kardot tart a kezében.
A két állat a fényt és a sötétséget, a jót és a rosszat jelképezi.
8+2 szintéziséből a kettes lap dualitására utal, az egyik felfelé, a Szellem felé, a másik lefelé, az anyag felé halad, utalva az ember labilitására, anyagiakhoz való ragaszkodására, amely az 5+5 szintéziséből eredeztethető.
A kígyók közül a jó, Hermanubisz, kezében hermész bot, felfelé törekszik, a rossz Typhon, kezében neptun villa, lefele tart.
A kerék tetején tökéletes egyensúlyban a szfinx, a misztikus erők megtestesítője.
Szfinx, mely Egyiptom földjét jelképezi, és mind azt a hatalmas titokzatosságot, ami ehhez kapcsolódik.
A szfinx isteni eredetű lény. Időtlen idők óta figyeli és szemléli a nemzedékek vándorlását. Ez a különös, titokzatos teremtmény, amely egy testbe foglalja az oroszlán erejét, az ember értelmességét, és az Isten szellemi harmóniáját, a legszembetűnőbben példázza az igazságot, azt, hogy az önuralom útján az emberi lény levetkőzheti állatiasságát, és megszelidítheti az önmagában rejlő állatot. Ő nem mások felett uralkodik, hanem saját maga, vágyai és indulatai felett.
„Akinek van még sorsa, vagy karmája, gyorsan élje le, és lépjen ki belőle.
Aki a karmában marad, az a számszárában marad.”
Írja Hamvas Béla a Tabula Smaragdina, című művében.
A számszára értelmetlen keringés, értelme a fejlődésnek van.
A szfinx mind a négy elem képviselője, feje Tűz, szárnyai a Levegő, teste oroszlántest, melynek felső része a Víz elemhez, az alsó része pedig a Föld elemhez tartozik.
Az éberség, hatalom, bölcsesség, méltóság megtestesítője.
Fején kereszt, csúcsával felfelé álló háromszög, és mögötte már a csillagok.
Minden kereszt a szelleminek az anyagiban való kifejeződésére utal.
Amíg a lélek a kard szimbólumától az egyenlő szárú keresztig, majd a szenvedés keresztjéig, a keresztre feszítésig, és végül a tökéletesség Taojáig ér, tapasztalatból megtanulja a spirituális fejlődés útjában álló akadályokat legyőzni.
A négy ellenkező irányba mutató szár kínokat, konfliktust, fájdalmat, szenvedést szimbolizál, de aki ezen túljutott, eléri a tökéletességet.
A háromszög az ember három fő összetevőjét szimbolizálja: a testet, szellemet és a lelket. A tudat és a szeretet a testiségen keresztül nyilvánul meg. A felfelé mutatása jelzi, hogy az emberi természet az isteni felé igyekszik.
A csillagok a vágyakozásokat, reményeket és minden elem harmóniáját jelképezik.
Ezen a fokon álló ember kezd minden dolgot, az egész életét felülről nézni, akárcsak a szfinx, nézi az áramlást, de hagyja, nem erőlködik, nem úszik, hanem csónakkal viteti magát.
I-Ching jelentése: Az Üst (A Tűz, Víz) ami a kiegyenlítést teszi lehetővé, új, magasabb szintre való lépést.
A 10-es lap felsőbb oktávja a 20-as kártya, az Ítélet, melyen két kerék látható, jelentése a kétszer született, vagyis a Szellemember, aki képes az anyag elhagyására, a Szakrális Szubjektum, azaz az Istenember megszületik.
Az 1+9 szintézise, amikor az Egyes, amit méltán nevezhetünk Nap – Istennek is, az igazságszeretetet szimbolizálja, hisz a Nap mindenre és mindenkire egyformán ragyog; társul hozzá a kilences, aki a tökéletességet keresi.
Ez a tízes kiléphet az örök körforgásból, hisz tudása, tapasztalata, bölcsessége révén tudja, hogy a Tao kereszt a középpont, ahol biztonságosan meg tud kapaszkodni, és felülről szemlélheti az eseményeket, mint a szfinx.
A 2+8 szintézise, ahol a kétség és az igazság társul, a megméretésnél válik el, hogy a tízes után a húszas, a felsőbb oktávja mit hoz. Az ítélet súlyosságától függően lehet az örök kárhozat is. Ezt az ítéletet is mi hozzuk meg önmagunk felett, a magasabb rendű Én az egó felett.
A 3+7 szintézise megegyezik az 1+9 szintézisével, annak várható végkifejletével, hisz a szeretet, amely ezen a szinten már kozmikus, biztosítja a szellem magasabb síkon való megszületését. Ide tartozik a
4+6 szintézise is, ha a válaszúti döntésnél nem a könnyebb utat választjuk, hanem az igazságosat.
Az 5+5 szintézise talán a legnehezebben megvalósítható, ami a magasabb szintre való jutást illeti. Itt ugyanis le kell győzni az öt érzékszerv által előidézett vágyakat: ide tartozik a túlzott evés, alkoholizálás, kábítószer, és az érzelmek nélküli túlzott szextus is.
Aki ezeket nem tudja leküzdeni, biztos, hogy beleragad a számszárába.
„Legyőzni önmagunkat, ez az egyetlen valóságos, és az egyetlen tökéletes győzelem.”
(Charles Péguy)
A kártyán a hatalmas kerék, amely az időt, sorsot, karmát jelképezi, a körvonalon belül az I-Ching nyolc trigrammáját és a négy fő irányt mutatja.
Ha a kerék szélébe kapaszkodunk, az egyenlő az állandó körforgással. Mozduljunk a Tao kereszt közepe felé, azaz forduljunk befelé a saját belső Fényünk felé, így lesz ez a kerék a szerencsekerék.
Thoth tanítása:
„Kövesd mindig a bölcsesség szavát
csak ez által tudsz felemelkedni.
Az embert a sorsa hajtja mindenség
végtelenjének Kanyarjaihoz.
Tudd meg, hogy az egész Űr rendezett.
És csak a Rend által lehetsz a Mindenséggel egy.
Rend és egyensúly törvényei a kozmikusnak.
Kövesd őket és a Mindenséggel egy leszel.”